söndag 19 februari 2012

Välbeprövade knep

Få råd är så bra som "sov på saken" och "prata med mamma om det". Nu faller det sig så att jag pratade med mamma om att jag inte kan sova. Haha, lite lustigt. Har känt mig stressad över måsten och förväntningar utan att veta varför. Så jag satte mig och skrev ner vad som stressar mig. Inreda lägenheten klart och att inte räcka till på jobbet var det som stack ut.

Eftersom min sömnlöshet efter fem veckor inte gett med sig bestämde jag mig för att reda ut varför. Efter att Google fått förklara för mig att det kan vara magnesiumbrist (äter kosttillskott RDI så tror inte det), problem med levern (hoppas inte) eller stress, stress och stress så var det bara att gå till botten med vad stressen beror på. Som sagt var det två saker som stacka ut.

Inreda lägenheten klart
Kan låta löjligt men alla listor över saker som ska inhandlas, sättas upp och budgeteras för stressar mig. Lika så stressar det att leva i flyttkartonger, vara i rum som ekar, inte är mysiga och som inte får mig att känna mig hemma. Utan bil tar allt lite längre tid så jag bad om hjälp. Mamma och styvpappa kunde troligen inte komma till helgen men nästa helg gör vi ett försök att få upp lampor, få hem de sista möblerna från Mio/Ikea samt borra upp hyllor m.m. Sen får det vara nog! Under tiden ska jag fundera på färger och titta på gardiner, sånt som jag kan göra även i stan utan bil ;)

Att inte räcka till på jobbet
Mina gamla demoner prestationsångest och kontrollbehov har vaknat till liv av allt det nya på jobbet. Det måste hejdas! Mindre press, ta hjälp och ha kul. Inget att argumentera mot. Räcker jag inte till fast jag gör mitt bästa är det fel på upplägget och då måste jag prata med chefen om det. Nu är allt nytt fortfarande och en ingångsperiod av stress innan allt är på plats är att räkna med men i långa loppet kan det inte få vara så här. Jag är värd bättre.

Så nu ska det bli andra bullar. Utan sömn funkar inte jag. Det märker jag tydligt efter så många veckor. Sug som jag inte brukar ha, irriterad och lättretlig som jag inte brukar vara och energilös trots träning och nya utmaningar. Snälla Gud, låt mig sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar