söndag 12 februari 2012

Det ska vara enkelt

Tolvstegsprogrammet är ett enkelt program som kommer att förenkla ditt liv om du följer det. Det finns vissa grunder som måste följas, närmare bestämt 12 steg att ta, men de är inte komplicerade utan helt vettiga och kommer i en logisk ordning. När jag ser på det är det väldigt kloka människor som utvecklat programmet och det finns hundra tusentals berättelse från beroendepersoner som vittnar om att det fungerar.

Är jag mitt i en hetsätning känns allt i livet svårt. Jag är tjock, trött och ful, jobbarkompisar och vänner är dryga och påträngande - fattar de inte att jag bara vill vara ifred och äta? Ekonomin skadas av allt socker som ska köpas hem, mitt hem förfaller för jag orkar inte ta tag i något och det som jag annars tycker är roligt känns bara som måsten. Det är svårt att vara jag då.

När jag äter på min matplan, ber och lämnar över till min högre makt och är ärlig och kärleksfull i livet löser sig resten av sig själv. Det är helt galet egentligen  men det är sant. När livet börjar kännas rörigt och jobbigt rannsakar jag mig själv och kommer nästan alltid på då att jag ber för lite, slirar lite på mängderna på matplanen eller försöker att kontrollera mitt liv på egen hand, utan Gud. Då är det back to basic som gäller. Och allt känns på något mystiskt sätt bra igen. Det blir enkelt att leva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar