lördag 11 februari 2012

Den viktiga balansen

Jag lämnar över min dag, min kväll och mitt liv till Gud varje morgon. Jag lägger mitt liv i hans händer och litar på att han vet vad som är bäst för mig och vad jag behöver. Om jag ändå börjar styra föreställningen eller oroa mig är det som att jag tar tillbaka min överlämning. Det kan jag fortfarande göra om det är något stort och jobbigt. Kämpar på med att inte styra och leka Gud men är så van sen förr. När jag lyckas överlämna mig helt är det så skönt. Vilken frihet! Jag slipper oroa mig, styra och vara arg för att saker inte blir som jag vill - det blir som det är menat. Självklart.

Dock har jag märkt att som allt annat i livet måste det finnas en balans. Ett tag lämnade jag över allt till Gud i den grad att jag slutade att förbereda mig och se min del i det hela. En viktig presentation lämnade jag över till Gud och glömde att förbereda mig. Eller på helgen, då är jag expert på att blåsa ur huvudet och inte tänka på jobb eller kommande veckan, vilket är skönt. Men när sedan måndagsmorgonen kommer får jag en chock - totalt oförberedd inför alla möten, åtaganden osv. Inte så bra. Så en balans mellan att lämna över till Gud och ta eget ansvar är nog bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar