fredag 3 februari 2012

Reflexmässiga sug

Det sitter i ryggmärgen. När något jobbigt, obekvämt eller olustigt händer får jag sug. Direkt. Det slår inte fel och jag undrar när det kommer att vända. När kommer kroppen och knoppen att reagera med att jag behöver be, ringa ut eller meditera istället för att äta? Nu äter jag ju inte på dessa sug men jag observerar hur de kommer reflexmässigt. Jag sitter på ett möte och känner mig obekväm - vipps kommer sug. Eller jag känner mig tjock och olustig - och där är sug igen. Ensam en lördagskväll - nej då, sug finns med mig.

Det första är att se klart i vilka situationer som det reflexmässiga beteendet uppkommer. Först då kan du börja ändra på det. Denna tuffa vecka har jag flera gånger varit på väg till godishyllan för att handla lite lugn men hejdat mig med ett förvånat "jag äter ju inte sånt längre". Som om reflexterna styrt och jag glömt matplan, OA och allergi. Läskigt men tänkvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar