tisdag 14 februari 2012

Svar på frågor

Tänkte ge svar på de frågor som kommit in efter frågestunden.

Hur går man med i OA och kommer igång med stegarbetet?
Gå in på OA:s hemsida och läs lite. Ring in på ett telefonmöte eller gå på ett möte i din stad om det finns. Möteslista hittar du på hemsidan. Fråga på mötet efter lediga sponsorer så hjälper de dig igång med stegarbetet.

Hur vet jag vad jag kan äta och hur mycket? Det pratas om matplan, vad är det?
Vi som har problem med mat och socker har ofta svårt att veta vad en normalportion är och hur livet är utan att banta och hetsäta. Vad är normalt? Jag kan inte avgöra det på egen hand och fick därför hjälp att förstå vilka livsmedel jag kan äta och hur mycket av grönsaker, fett och protein jag ska få i mig till varje måltid. Då kan jag fokusera på annat än mat. En matplan kan du få via Valet.

Jag kan inte låta bli att äta godis och kakor varje kväll. Har försökt att banta och låta bli att äta socker men det går inte. Hur gjorde du?
Jag gav upp. Jag åt också kakor, glass och godis varje kväll och till slut var det varken mysigt eller roligt längre. Så jag kapitulerade, insåg att jag har en sjukdom och sökte hjälp via OA. Fick en sponsor och började ta tag i problemen. Det går inte att lösa på egen hand, vi är många smarta personer som lyckas med mycket i livet men som inte kan hantera maten. Det är inget att skämmas över.

Du pratar ofta om Gud och det känner jag inte mig bekväm med. Måste man tro på Gud för att vara med i OA?
Det är som är så bra med 12-stegsprogrammet är att man får ha sin egen version av Gud. Så som du uppfattar honom. Bara du tror på en kraft större än du själv. För mig var det i början ödet och det goda i människor. Jag kunde inte säga Gud när jag skulle be utan sa det jag skulle bara. Men allt eftersom har det kommit att ändras och nu ber jag till Gud, min Gud, och växer in i det allt mer. Du behöver tro, det är en av nycklarna, men du väljer din egen tro.

Hur länge håller man på med OA och matplan?
Frisk blir jag aldrig men jag kan tillfriskna. Lära mig hantera sjukdomen sockerberoende och för det behöver jag OA och en matplan. Så mitt svar är att det är ett livsprojekt.

Kommer jag aldrig mer att kunna äta godis, glass och annat som triggar mig? Jag vill kunna vara som andra och bli frisk från det här konstiga som jag håller på med nu. Gå ner i vikt och sen kunna äta "normalt". Går det?
Det är en sorg att inse att man inte är som andra. Sörj och njut sedan av att det finns en lösning. Det hade kunnat vara värre än att du inte kan äta godis mer, eller hur? Ingen människa vill vara onormal men att ta första steget är viktigt. Vi är som personer som mist ett ben, de växer inte ut nya igen. Vi får lära oss att leva med det. Du är inte ensam. I OA är du "normal" ;)

Jag vill inte göra allt som min sponsor säger och tycker att hon är för sträng. Vad ska jag göra?
Att kapitulera inför maten och sjukdomen innebär att göra saker som man inte vill. Om jag fick som jag ville skulle jag sitta och äta godis hela dagarna, det vore jätteskönt att vara i den dimman. Men jag måste jobba för att få in pengar, kan inte låta viken skena för det mår jag inte bra av och jag har heller inte råd att hetsäta varje dag. De som har gått före vet vad de pratar om även om det kan låta konstigt och tokigt så prova. Du har ju provat allt annat och inget har funkat, eller hur, så varför inte? Ingen vill ge upp sin egenvilja men vi vill ju ha livet tillbaka eller hur? Då är det bara att göra som du blir tillsagt och se om det funkar. Det är ett handlingsprogram.

2 kommentarer:

  1. BRA svar! Jag erbjuder också matplaner :) http://www.sockerfrihet.se

    SvaraRadera
  2. Härligt att det är fler som kan hjälpa till!

    SvaraRadera